Titre : | Sound art : sound as a medium of art ; [Exhibition, Center for Art and Media, Karlsruhe March 17, 2012-January 6, 2013] |
Auteurs : | ZKM Center for Art and Media (Karlsruhe) ; Peter Weibel, Directeur de publication, rédacteur en chef ; Dmitry Bulatov, Auteur ; Germano Celant, Auteur ; Seth Cluett, Auteur ; Christoph Cox, Auteur ; Ryo Ikeshiro, Auteur ; Caleb Kelly, Auteur ; Brandon LaBelle, Auteur ; Christof Migone, Auteur ; [et alii.], Auteur ; Irene Noy, Auteur ; Achille Bonito Oliva, Auteur ; Adam Parkinson, Auteur ; Bernd Schulz, Auteur ; Carsten Seiffarth, Auteur ; Linnea Semmerling, Auteur ; Ba?ak ?enova, Auteur ; Morten Søndergaard, Auteur ; Alexandra Supper, Auteur ; Atau Tanaka, Auteur ; David Toop, Auteur ; Dajuin Yao, Auteur ; Siegfried Zielinski, Auteur |
Type de document : | texte imprimé |
Editeur : | Karlsruhe : ZKM Center for Art and Media, 2019 |
Autre Editeur : | Cambridge : The MIT Press - Massachusetts Institute of Technology |
ISBN/ISSN/EAN : | 978-0-262-02966-7 |
Format : | 1 vol. (740 p.) / relié, ill. en coul., couv. ill. en coul. / 28 cm |
Note générale : |
Biogr. des auteurs
Bibliogr. pp. 722-730 Index |
Langues: | Allemand ; Anglais |
Index. décimale : | O (Art numérique, internet, son, vidéo, cinéma) |
Catégories : | AMACHER Maryanne ; ARCANGEL Cory ; ART ET MUSIQUE ; ART SONORE ; BAGHDASSARIANS Serge & BALTSCHUN Boris ; BARTH Jens ; BASCHET Bernard et François ; BERTOIA Harry (Arieto dit) ; BEUYS Joseph ; BOHMLER Claus ; BRAND Jens ; BRUMMER Ludger & DIPPER Götz ; CAGE John ; CARDIFF Janet et MILLER George Bures ; CHICKS ON SPEED ; CORNFORD Stephen ; CUNNINGHAM Chris ; DEMARINIS Paul ; DEUMLICH Matthias ; DIPPER Götz ; EASTLEY Max ; ELLER Ulrich ; GIERS Walter ; GRYGAR Milan ; GUPTA Shilpa ; HAUSSWOLFF Carl Michael von ; HENDERSON Douglas ; HILL Gary ; HUENE Stephan von ; IKEDA Ryoji ; INSTALLATION SONORE ; JACOBSEN Mogens ; JERMOLAEWA Anna ; JORDA Sergi ; JULIUS Rolf ; KAHLEN Timo ; KLEIN Georg ; KUBISCH Christina ; LAAR Kalle ; LEITNER Bernhard ; LOGOTHETIS Anestis et Julia ; LUCIER Alvin ; MARCLAY Christian ; MATTHEWS Kaffe ; MAUBREY Benoît ; MIHARA Soichiro & SAITA Kazuki ; MINARD Robin ; MIRZA Haroon ; MONAHAN Gordon ; MONGREL ; NAUMAN Bruce ; NEHLS Anselm Venezian & BARRI Tarik ; NEUHAUS Max ; NICOLAI Carsten ; OEUVRE SONORE ; OLIVEROS Pauline ; ORAM Daphne ; PAIK Nam June ; PREITSCHOPF Marco ; PUGLIESE Roberto ; REESE Kirsten ; REITERER Werner ; RODEN Steve ; ROTH Tim Otto ; SA/JO ; SAUP Michael ; SCARFE Dawn ; SCENOCOSME ; SCHNEBEL Dieter ; SOLLFRANK Cornelia ; SON ; SONNTAG Jan-Peter E.R. ; STRAUSS Joulia ; SUZUKI Akio ; TAKIS ; TBA21 Sound Space ; TONSPUR ; ULRICHS Timm ; URBONAS Julijonas ; VAN DER HEIDE Edwin ; VAN WARMERDAM Marijke ; VOGEL Peter ; VREVEN Bram ; WEIBEL Peter ; WYNNE John ; WYNNE John & WAINWRIGHT Tim ; XENAKIS Iannis ; YOUNG & ZAZEELA ; YOUNG La Monte |
Résumé : |
Ce volume marquant retrace cinquante ans d'engagement des artistes avec le son. Depuis le début du nouveau millénaire, de nombreuses uvres historiques et critiques ont établi l'art sonore comme un genre artistique à part entière, avec une généalogie acceptée qui commence par le futurisme, Dada et Fluxus, ainsi que des classifications disciplinaires qui restreignent effectivement la pratique artistique à des outils et des lieux particuliers.
Ce livre, qui accompagne une exposition massive de 2012-2013 au ZKM Center for Art and Media, Karlsruhe, va au-delà de ces divisions disciplinaires établies pour tracer l'évolution et le plein potentiel du son en tant que médium d'art. Il débute par un aperçu du rédacteur en chef du volume et PDG de ZKM, Peter Weibel, qui considère l'histoire du son comme un art médiatique, examinant le travail d'artistes visuels, de compositeurs, de musiciens et d'architectes. Les essais suivants examinent les expériences sonores dans l'Antiquité, la sonification de l'art et de la science et l'art sonore basé sur Internet. Les experts étudient ensuite le domaine mondial de la recherche et de la pratique de l'art sonore, dans des essais qui décrivent le passé, le présent et l'avenir de l'art sonore en Allemagne, au Japon, au Brésil, en Chine, aux États-Unis, au Royaume-Uni, en Russie, en Australie, au Canada et en Scandinavie. Les textes sont accompagnés de centaines d'images couleurs tirées de l'exposition ZKM. = Overview. This milestone volume maps fifty years of artists' engagement with sound. Since the beginning of the new millennium, numerous historical and critical works have established Sound Art as an artistic genre in its own right, with an accepted genealogy that begins with Futurism, Dada, and Fluxus, as well as disciplinary classifications that effectively restrict artistic practice to particular tools and venues. This book, companion volume to a massive 2012-2013 exhibition at ZKM Center for Art and Media, Karlsruhe, goes beyond these established disciplinary divides to chart the evolution and the full potential of sound as a medium of art.The book begins with an extensive overview by volume editor and ZKM CEO Peter Weibel that considers the history of sound as media art, examining work by visual artists, composers, musicians, and architects alike. Subsequent essays examine sound experiments in antiquity, sonification of art and science, and Internet-based sound art. Experts then survey the global field of sound art research and practice, in essays that describe the past, present, and future of sound art in Germany, Japan, China, the United States, the United Kingdom, Russia, Canada, and Scandinavia. The texts are accompanied by hundreds of color images drawn from the ZKM exhibition |
Note de contenu : |
Textes de : Achille Bonito Oliva, Dmitry Bulatov, Germano Celant, Seth Cluett, Christoph Cox, Julia Gerlach, Ryo Ikeshiro und/and Atau Tanaka, Caleb Kelly, Brandon LaBelle, Christof Migone, László Moholy-Nagy, Daniel Muzyczuk, Tony Myatt, Irene Noy, Giuliano Obici, Carsten Seiffarth und/and Bernd Schulz, Başak Şenova, Linnea Semmerling, Morten Søndergaard, Alexandra Supper, David Toop und/and Adam Parkinson, Peter Weibel, Dajuin Yao, Siegfried Zielinski
Sommaire : SOUND AS A MEDIUM OF ART - Sound as a medium of Art - New Form in Music. Potentialitites of the Phonograph - Recors as artwork 1959-73 - Archisculpture of sound MEDIA TECHNOLOGY IN THEORY AND PRACTICE -Lüology, Techno-Souls, artificial paradises : fragments of an an-archeology of sound arts - The loudspeaker in art practice :a preliminary taxonomy - Singing data : sonifications and the relation between science and art SOUND ART IN CONTEXT - Shhh...! in search of the white cube's soundtrack - Touching sound art : curatorial practices in west Germany - Sonic Site-specificities - Sound Pavilions - Exscribing the archive : curating the unheard avant-garde (in Scandinavia) HISTORICAL CARTOGRAPHY OF SOUND ART - unfisnished business : a conversations on sound art in the United Kingdom - Sound ar in Germany - PRES in search of multidimensional sound spaces -The other side of sound : sources and trends of sound art in Russia - Sonic notes and records from Turkey - a short story of fifteen years : the shift from the stage to the exhibition space - Sound art in China : revolutions per minute - Sound in Japan : Silence, noise, material, and media - A brief introduction to the sound arts in Australia - Sound art in America : Cage and beyond - Canadasonic - Brazilian sound art from a Gambiarra perspective - Walter smetak's visonary "plasticas sonoras" è Influences on sound art and experimental music in Brazil |
Edité à l'occasion de l'exposition : | Center for Art and Media, Karlsruhe March 17, 2012-January 6, 2013 |
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
23414 | O / SON | Livre | Centre de documentation | Art numérique, internet, son, vidéo, cinéma | Exclu du prêt |